Автор Когато двигателистите подлудяват!

7
17841-0

В света на двигателите настъпват промени: турбовентилираното настояще отстъпва по всички фронтове на неминуемото хибридно-електрическо бъдеще. А какво беше миналото? Нека си спомним най-безумните и сложни мотори в историята на автомобилостроенето.

Ще има 9 снимки с описание + 1 видео
Темата завършва с 1 място!

Да потегляме:

Бжжж бжжжж бззз...

10 място. Volkswagen W8. Инженерите от Volkswagen обичат периодично да намират странни, но интересни и изящни конструктивни решения, и техния осемцилиндров мотор с W – образно разположение е потвърждение на този факт. През 1995 година инженерите виждат по нов начин своите двигатели VR5 и VR6, заимстват от тях някои детайли, и като резултат се получава следното: два V-образни VR4 под ъгъл 15 градуса, съединени в едно цяло, с един колянов вал. Ъгъла между двата блока е - 72 градуса. Това разположение позволява 4,0-литровия двигател да стане доста компактен. Мощност – 275 конски сили. Въпросния двигател е вграждан в петото поколение на Passat през 2001 година, обаче високия разход на гориво и сложната конструкция отблъсква купувачите. Произведени са само 50 000 автомобила, така че Passat W8 е доста рядък екземпляр.

17842-0
Бжжж бжжжж бззз...

9 място. Lancia-Abarth Triflux. Двигателят на снимката прилича на забавен, учуден робот, но всъщност това е резултата от опитите на италианските инженери да изстискат всичко възможно от един двигател с обем 1,8 литра. Майсторите от Abarth правят малко магии с разположението на клапаните и успяват компактно да вместят два турбокомпресора работещи в паралел. Смукателните и изпускателни клапани са разположени шахматно, тоест от всяка страна на главата има клапани от двата вида. Съответно се получават два изпускателни колектора. На ниски обороти целия обем изгорели газове се подава на едната турбина, а втората влиза в играта след 3 500 оборота. Това осигурява ураганна сила при ниските обороти и практически без пауза до максималните. В крайна сметка максималната мощност, която развива този 1,8-литров четирицилиндров двигател достига 600 конски сили.

17843-0
Бжжж бжжжж бззз...

8 място. Нищо особено, обикновен турбодизел с наименование RTA96-C. Ако не вземаме под внимание неговите размери: обема на един цилиндър е 1820 литра, максимална мощност - 108 920 конски сили. При обороти от 92 до 102 оборота в минута това чудовище генерира фантастичен въртящ момент равен на - 7 603 000 Nm. Приблизителния разход на гориво е - 3,8 литра. Не, не на сто километра, а за една  секунда време. Теглото на този двигател е 2 300 тона. Прочетете всички характеристики още веднъж, осъзнайте ги и преминете към следващата позиция в нашата класация.

17844-0
Бжжж бжжжж бззз...

7 място. Porsche Fuhrmann Type 547. Този двигател е бил разработен за Porsche 550. През 1954 година компанията решава да не заимства нищо повече от разработките на Vokswagen, че вече е време да създаде нещо свое, мощен мотор, с който да може да участва в състезанието 24 часа на Льо Ман. Пък и "фолксвагеновските" агрегати по онова време вече започват да изчерпват своя потенциал. За решаването на поставената задача е привлечен Ернст Фурман, който конструира сложния Type 547, - 1,5-литров мотор с два карбуратора. Цилиндрите са излети от алуминиева сплав, а на работните повърхности има нанесен хромиран слой. Заради своята конструкция двигателя се получава с къс ход – при диаметър на цилиндъра 85 милиметра, хода на буталото е 66 милиметра. Големия диаметър осигурява доста свободно пространство, което е достатъчно да се разположат по четири клапана на цилиндър. В крайна сметка получената мощност е в границите от 100 до 140 конски сили; горе-долу и толкова часа отнема сглобяването на един такъв двигател.

17845-0
Бжжж бжжжж бззз...

6 място. Cizeta V16T. Задачата на италианския суперкар Cizeta V16T е да надмине по всички показатели Lamborghini. С проектирането на автомобила се заемат Клаудио Дзамполи и Марчело Гандини, които до тогава са работили за Ламборгини. Криещия се под капака 16 цилиндров атмосферен звяр с обем 6 литра прилича на нещо като сандвич: два V8 са съединени заедно през скоростната кутия, резултата е – два колянови вала, четири глави и осем разпределителни вала. Ей такъв, странен 540 – силов италиански сандвич на стойност под 1 милион долара.

17846-0
Бжжж бжжжж бззз...

5 място. Saab variable compression. Двигателистите на Saab са известни в цял свят със своите достижения: през 1976 година шведите първи започват масово да използват турбокомпресори, през 1983 година – първи сред европейските производители усвояват технологията със шестнадесет клапана и горни разпределителни валове на серийните си автомобили. Горе-долу по това време, през осемдесетте започват и първите експерименти за промяна на степента на компресия. Принципа е следния: главата и ризите на всеки цилиндър представляват един блок, който е сложен върху мотовилков механизъм и може да се премества, изменяйки обема на цилиндрите. При увеличаване на надбуталното пространство в работата се включва и компресор, който нагнетява в цилиндрите въздух с допълнително налягане. Промяната в обема на цилиндрите води до промяна в степента на компресия, в случая със Saab - от 8:1 до 14:1. Нужната стойност се избира от управляващ блок, който следи натоварването на двигателя. През 2000 година сглобен по тази технология двигател успява да отдаде 225 конски сили мощност при обем на двигателя само 1,6 литра. От Швеция с любов…

17847-0
Бжжж бжжжж бззз...

4 място. Cadillac 8-6-4. Първия опит на Cadillac да подари на света система за деактивация на цилиндрите за икономия на гориво. През 1981 година американският автомобилен производител започва да произвежда шестлитрови V8, обема на които е можело да бъде условно намален до 4,5 литра (шест цилиндъра) или до 3 литра (четири цилиндъра). На празен ход двигателя работи само с половината си бутала, при спокойна работа работят само шест цилиндъра от осем, а при силно натискане на педала на газта се включват всичките осем цилиндъра. Обаче двигателя неработи стабилно, постоянно има проблеми и производителя се отказва от тази система през 1983 година. Прогресивното желание не съвпада с техническите възможности.

17848-0
Бжжж бжжжж бззз...

3 място. BRM V16. Това е май един от най - необикновените двигатели създавани някога в историята на Формула 1. Неговата разработка започва още през 1949 година, бойното му кръщение е една година по-късно. Днес, даже след 60 години, характеристиките на този мотор изглеждат почти абсурдно: V – образна конструкция, 16 цилиндъра, компресор, 475 конски сили... и 1,5 литра обем. Първия тест на болид с такъв двигател завършва след няколко метра – не издържа карданния вал. След време болидите BRM имат доста ефектни изпълнения по пистите, понякога даже ефективни, но постоянно страдат от хроническо прегряване, пък и цялата тази мощност не влияе добре на управляемостта като цяло на болида. Опитите да се модернизира и усъвършенства този двигател довеждат до това, че през 1953 година от него успяват да изстискат немислимите 600 конски сили, но това разбира се не го прави по-надежден.

17849-0
Бжжж бжжжж бззз...

2 място. Auto Union V16. Модела дебютира през 1934 година. Конструиран от Фердинанд Порше, 6-литровия 16-цилиндров мотор с компресор е с мощност 520 конски сили и позволява на болида да достигне скорост от 340 километра в час. Няма смисъл да добавям каквото и да било друго – просто чуйте звука, който издава това породисто чудовище.



17850-0
Бжжж бжжжж бззз...

1 място. Adams-Farwell. Творението на инженера Фей Оливър Фаруел е истинска механическа екзотика. Това е четиритактов ротационен двигател, като принципа му на работа автора е взел от мелниците. Макар че усещането, което изпитва човек докато гледа този двигател, е че автора просто е гледал обикновен ДВГ и е правил всичко наобратно: коляновия вал е разположен вертикално и е закрепен неподвижно, а около него на лагери се въртят цилиндрите. Първия прототип с такъв двигател и мощност 25 конски сили вижда бял свят през 1898 година. След няколко години се появява петцилиндрова версия, която отдава мощност от 45 до 55 конски сили в зависимост от модела. От 1910 година такива мотори започват да се използват на първите версии хеликоптери разработка на Емил Берлинер. Обаче уникалността и високата цената (колата струва пет пъти повече от бестселъра Ford T) довежда до това, че за 7 години са произведени само 52 автомобила. Някои източници твърдят, че до наши дни е доживял само един Adams-Farwell.

17851-0

КРАЙ!
Бжжж бжжжж бззз...

9 място. Lancia-Abarth Triflux. Двигателят на снимката прилича на ...
(Attachment Link)

Супер откачено  :cranky: Колко такива двигателя са били произведени  :upset:???

Тия все пак са видели бял свят  :idea:, а колко са останали на чертожната дъска  :(

Всяко начало има край...
Въпросите са: ...ами сега накъде и какво следва???
   .... или: ще се овладее летливоста на водорода???
тинтири-минтири

Тази тема е по-скоро за това, което е вече КРАЙ  :biggrin: